Monday, April 4, 2011

Special Episode

Hari ni punya posting bukan pasal Sarah. Ada sebabnya..

In one of ayah punya posting sebelum ni ayah ada mention 'harap2 Mina tak terasa yang Mina tak cukup kasih sayang'. Sadly, yesterday, itu yang Mina cuba sampaikan.

Walaupun Mina tak cakap direct tapi 2 ayat ni, diselang selikan dengan tangisan yang teresak-esak, indirectly membawa maksud yang sama bagi ayah.
"I miss Mak Chek only. At home I sooo boring"

Ayah dan mama dan Sarah terus ke rumah Mak Chek lepas discharge dari SDMC. Sesampai, Mina takde ikut Mak Chek pegi kedai. Bila balik, Mina tak nak masuk jumpa ayah dan mama. Mina menangis duduk kat sofa kat luar rumah. Bila mama keluar dapatkan Mina, Mina menangis sekuat kuatnya sambil peluk Mak Chek dan tak nak lepaskan Mak Chek.


Bagi Mina, rumah Mak Chek is 'heaven'. Masa Mina di isolate kat situ masa chicken pox dulu, Mina dapat full attention dari Mak/Pak Chek dan kakak/abang2. So bila mama dan ayah datang, Mina tau yang Mina akan balik ke rumah, ke tempat di mana Mina tak diberi keutamaan. "Everything Sarah, Sarah, Sarah". 

Mina sangat rindukan mama, sangat rindukan attention dari mama. Buktinya...lukisan Mina kat bawah ni. Mina tak tau nak luahkan dengan kata2 tapi lukisan Mina menceritakan segalanya.


 Tapi Mina tahu yang Mina susah nak dapat attention dari mama bila di rumah. Itu sebabnya Mina sedih nak tinggalkan rumah Mak Chek.

After some time, mama dan Mak Chek berjaya pujuk Mina. Mama dan ayah bagi Mina habiskan masa lagi kat situ sementara tunggu makan tengahari, or rather sementara tunggu Sarah habis makan tengahari - dari 1:30 - 3:00pm dengan bermacam-macam demand dari Sarah. Itu pasal la mama spend banyak masa dengan Sarah dan menyebabkan Mina tak dapat perhatian. Just one example.

Tapi same thing happen lagi bila time balik. Mina mencurahkan airmata, tangisan teresak-esak. Sedih yang amat nak meninggalkan Jalan Kelubi, Seksyen 4. Tak boleh nak lepaskan Mak Chek dan Pak Chek selagi tak dapat pelukan dan pujukan dari keduanya.

"I miss Mak Chek only. At home I sooo boring" was what Mina said masa dalam kereta tak jauh dari rumah Mak Chek

Ayah sedih. Biasa bila kanak-kanak bercakap takde selindung-selindung. They talk their heart out. So, for Mina itu yang Mina rasa. At least pada masa tu, Ayah hope only pada masa tu.

Have to admit, for the past 2 months, Mina was given less attention. Same goes to Awish. Tapi Mina punya karakter suka diberikan perhatian, perlu orang fokus pada Mina. Awish pulak jenis yang tak suka orang fokus kat Awish. So Awish, maybe, tak kisah kena duduk Jalinan City, no big deal, tak kisah fokus more to Sarah etc. Tapi bagi Mina it's a big deal semua tu. Tambah pulak Mina pernah dipaksa/terpaksa berjauhan 10 hari sebab Mina kena chicken pox. It all added up to Mina's frustration yesterday.

Ayah will try my best to see and attend to your needs Mina.

Itulah sebabnya posting hari ni bukan pasal Sarah. Even bukan pasal Awish. Tapi pasal Mina. 

No comments: