Sunday, March 27, 2011

Rumah

Bahagian serambi - early 1990s. Design asal hanya tinggal kenangan dalam memori dan dalam gambar. Atuk kepada Arwah Wan suka duduk kat beranda serambi lama, sambil hisap paip dan bercerita dengan cicit cicitnya.

Itupun serambi ni papannya dah reput. Di ganti pada 2009

Dalam masa yang sama papan2 yang dimakan bubuk dan anai-anai seluruh rumah diganti dan seluruh rumah di cat. Anai-anai masih ada sampai sekarang - 'Perjuangan yang belum selesai'
Disebelah kanan gambar, tepi pagar, hanya tinggal 'bangkai' pokok durian jantung. Durian paling best, ayah pernah rasa. Sampaikan sekarang ni kalau makan durian yg lain dari kampung atau yg dibeli dari mana2 mesti dibandingkan dengan durian jantung. Lemaknya, manisnya, besar ulasnya, 'texture'nya, segala2nya adalah perfect. Ditebang - middle 2000s.
Sebelah pokok durian tu dulu ada pokok jambu - ayah dan Mak Andak kecik2 dulu melepak kat atas dahan. Jambu air manis banyak semut. Ditebang early 1990s.
Dibawah pokok jambu ada pangkin, arwah moyang saudara suka duduk kat situ. Dah takde kat situ since ayah sekolah rendah rasanya ie middle 1980s.

Pagar baru early 1990s (rasanya). Jalan tar ganti jalan batu merah early 2000s. Selekoh depan rumah - diisytihar oleh polis NS sebagai selekoh maut - dilebarkan dan sudut condong ditukar berkali-kali. Tapi masih ada eksiden, pada hari Arwah Wan meninggal ada kereta yang tersadai semalaman dalam longkang tak jauh dari selekoh. Azri yang jumpa. Pemandunya maut. Kuburnya sebelah kubur Arwah Wan.  
Atap kecil - bilik air belakang, middle 1990s rasanya. Dengan adanya bilik air belakang lama kelamaan..... 
Perigi hanya tinggalan sejarah. Kat sini ayah ingat ayah bersihkan sekali 1-2 bulan sekali. Di belakang perigi ni dulu ada pokok durian yang isinya manis 'tengik'....sejarah....

Sebelah kiri gambar - dapur 'baru' yang dah lama - late 1970s or early 1980s, ayah tak ingat sangat. Rasanya dapur 'baru' ni pun ada renovation / extension, tak ingat bila.
Tar dalam halaman rumah - early or middle 2000s.


What's next?

Ada perancangan untuk rumah pusaka yang berumur lebih 80 tahun ni, tapi belum betul2 pasti. 

Hanya masa yang akan menentukan.

No comments: