Saturday, June 23, 2012

Report Card Day - Mina

Lama betul nak menunggu giliran nak jumpa cikgu Mina. Yang jadi lambatnya sebab perjumpaan start lambat sebab untuk ibu bapa tahun 1 dan tahun 2 kena dengar taklimat pasal KSSR kat kantin.


Sementara menunggu giliran tu mama dan ayah dapatlah tengok Mina dan kawan-kawan bermain. Kawan2 yang selaluuuuu Mina cerita tu.







Mama dan ayah wonder kenapalah setiap parents yang masuk, bercerita sikit punya lama. Bila mama dan ayah masuk barulah mama dan ayah tahu. Nak bagi paham KSSR, band etc etc ni.

Dalam KSSR takde kedudukan dalam kelas, takde berapa A berapa A dah. Yang ada band. Sebelum ni mama dan ayah ingatkan setiap murid akan dikelasifasikan ikut band - band 6 paling bagus band 1 paling tak bagus. Tapi cikgu Mina bagitau setiap cikgu akan mengajar ikut band yang sesuai dan murid akan di nilai samada boleh ikut ke tak band tu. Apakah??

Contohnya, cikgu tu kata, dia ajar matematik level band 3, so kalau ada murid yang tak boleh ikut ie kat band 1 atau 2, murid tu tak boleh nak pegi ke level seterusnya.

Ayah terpikir, kalau satu kelas tu cikgu ajar ikut band 3, dan ada murid tertinggal kat band 2, so murid yang dah kat band 3 tu nak buat apa? Tercongok je ke menunggu kawan diorang naik band 3?

Paham? Ayah pun tak paham.

Mama dan ayah tanya cikgu, jadi macam mana kitorang nak tau progress Mina kat mana, macam nak tolong atau nak push kat mana? No kelas takde, berapa A pun tak tau.

Cikgu kata boleh masuk website tapi website tu sekarang ni down. Diorang nak key-in result pun tak boleh. Cara lain tengok murid punya fail. Tapi cikgu kata dia tak sempat nak update. Mama insist nak tengok. So reluctantly cikgu pun ambik fail Mina.

Bila mama dan ayah tengok fail tu, adalah 6-7 keping hasil kerja Mina dalam tu. Kecewa.

So sepanjang dengan cikgu tu banyak cerita pasal band tu lah. Cerita pasal Mina sikit je - Mina pendiam dan susah nak suruh dia bercakap dalam kelas, sentiasa macam takut kalau kena marah. Tapi bila ayah tengok Mina main tadi, kira Mina ni dalam geng budak pempuan nakal dalam kelas Mina.

Ni jelah result yang ada

Susahlah macam ni. Mama dan ayah tak tau kat mana nak bagi tumpuan lebih kat Mina. Yang ayah tahu Mina adalah antara 2 orang murid yang boleh ikut band yang cikgu ajar dalam setiap mata pelajaran.

Ok ke tak tu? Tak tahu ayah nak cakap.


No comments: