Saturday, April 3, 2010

Pengakuan Seorang Ayah

** This is an unpublished entri from another blog of mine. It actually inspires me to start this blog. After this entri was drafted a month ago, as far as I can recalled it correctly I became emotionally mad and angry to the kids much much less fewer times compared to the previous month. Infact I went 2 weeks plus without even raising my voice. After that two weks, there are times that I raised my voice, but it is purely just to 'gempak' them (eg. they took bath too long, so I raised my voice to make them stopped), but my emotion was 'neutral' and I acted with conciousness. That few times I mentioned above was when I could not control my anger and my action was as a result of my uncontrolled emotions. Hmm... still got a lot of things to do **

I have wanted to write this for a very very long time. It is neither an essay nor article. It is just my thought that I need to capture for me to reflect in the future, as the father of Darwish Nasyran, Ermina Yasmin and Dhia Maisarah. From one paragraph to another it may not be a continuation. It’s just my thought, my feeling, my emotions, sometimes or most of the times my stress, my embarassment, my stupidity… many more. Here it goes…

Setiap kali aku di tempat kerja atau di luar aku tak sabar nak balik sebab aku nak tebus kesalahan ku terhadap anak-anakku especially Awish. Setiap kali bila aku hampir tiba di rumah hati ku akan berdebar-debar – adakah aku akan dapat menahan emosi ku, apakah Awish, Mina dan Sarah akan menyambut kepulangan ku dengan senyuman dan keriangan atau apakah dengan jeritan dan tantrum? Kalau yang bab jeritan dan tantrum tu aku khuatir aku akan hilang sabar. Biasanya yang mencabar amarah ku adalah Awish. Walaupun aku cakap ‘no’ dia tetap akan buat semasa aku sebut ‘no’ berkali2. Atau pun tak lama selepas aku berenti sebut ‘no’, atau pun selepas aku memarahinya.

Bila tiba weekend, aku mesti delima. I want to have a quality time with the kids, Awish, Mina and Sarah. Especially when mama is not around, out managing her business. I want to be a loving ayah. Tapi at the same time I’m afraid that I will blow my top again because of their tantrum. Again, Awish lah yang selalu menjadi punca. Samada dia merampas game dari Mina, atau menjadikan Mina punching bag (ketika melakonkan aksi Mario dari gamenya), atau ketika dia merampas komputer dari Mina, atau dia squeeze pipi Sarah sebab terlampau geram, atau…Bukan aku menulis ni untuk menuduh Awish punca segala masalah aku kat rumah, tapi lebih kepada untuk aku tulis dan baca balik dan muhasabah diri, adakah Awish buat semua itu dengan sengaja, adakah dia buat semua itu sebab dia memang hyper, atau sebenarnya aku yang menjadi punca, sentiasa inginkan perfection dari Awish, atau mungkin sebab aku selalu memarahinya maka dia ingin mencabar ku, sebab dia sendiri sudah jelak dengan tingkahlaku ku. Hmm.. boleh jadi. Dulu bila mama tak ada di rumah, Awish dan Mina akan behave. Tapi sekarang, tak ada bezanya. Mungkin betul Awish sudah tak kisah atau lebih teruk lagi dah tak hormat denganku.

Mina seorang yang normal? Atau ada focus problem macam Awish? Tak dapat nak dipastikan. Sebabnya gap 2 tahun. Maka segala cara percakapan, tingkahlaku Mina adalah copycat dari Awish. Awish cakap English, Mina pun cakap English, lagipun ayah dan mama pun cakap English untuk bagi Awish senang berkomunikasi – 1 bahasa samada English atau BM, tak kira di rumah atau disekolah, advise speech therapist Darwish. Awish hyper, Mina pun hyper sebab bagi Mina macam tu lah cara bermain. Even kat shopping kompleks mereka berdua ni akan berlari ikut suka mereka. Mereka tak kan duduk diam. Kadang2, contohnya minggu lepas aku yang terpaksa berlari mengejar mereka sebab mereka berlari main kejar kejar masuk parking lot. Takut aku kalau ada kereta yang tak nampak dia orang berdua.

Sarah? Sarah pun dah ikut hyper sebab tengok abang dan kakaknya hyper.

Darwish, I think you need to know that I love you. As I’m writing this, my tears starts to flow out. Walau pun ayah selalu marah tapi ayah sayang Darwish. Ayah sayang Darwish, Ermina dan Sarah.

No comments: