Sunday, January 9, 2011

Nak cakap sikit...

Cikgu Azami : Darwish ni..saya nak cakap sikit...
Ayah : Apa dia cikgu? (selamba, dah tau apa cikgu nak cakap)
Cikgu Azami : Darwish ni masa belajar...(berenti macam fikir macam mana nak cakap)
Ayah : ..selalu khayal? (dalam hati, lambat sangat cikgu nak cakap)
Cikgu Azami : Ha ah, selalu khayal..
Ayah : ..selalu hilang tumpuan?
Cikgu Azami : Hmm..kalau ada kerja-kerja yang kena salin tu selalu tak habis.
Ayah : Dia memang ada masalah tu cikgu.
Cikgu Azami : Saya dah perhatikan dari mula-mula hari tu, semalam (sambil menunjuk ke meja murid) saya dah pindahkan duduk kat meja depan.
Ayah : Terima kasih cikgu, dia memang kena duduk depan. Dari tadika lagi, cikgu-cikgu dia memang dudukkan dia kat depan, sebab nak kena tengok-tengokkan dia.Darwish ni sebenarnya ada mild ADD.
Cikgu Azami : ADD?? (apa benda tu, Akhbar Dalam Darjah ke??)
Ayah : Attention Deficit Disorder. Selalu dan senang hilang tumpuan. Kalau tengah kerja ada distraction sikit dia terus hilang fokus. Kena perhatian lebih sikit Darwish ni..
Cikgu Azami : Memang kena perhatikan...Lagi satu dia suka cakap dengan kawan..
Ayah : Haa memang, kerja tak abis lagi dah sibuk nak bercakap dengan kawan-kawan dia kan?
Cikgu Azami : Haah betul..
Ayah : Saya mintak jasa baik cikgu, tolong tengok tengokkan dia. Dia ni kena perhatian lebih sikit.
Cikgu Azami : Saya faham, Sebab tu saya dudukkan dia kat depan tu.
Ayah : Kitorang tau, kalau salin kerja selalu tak abis, kalau buat kerja rumah, kerja yang budak biasa buat 1 jam dia buat 3 jam tak tentu siap lagi. Saya mintak tolong cikgu tengok tengokkan dia.
Cikgu Azami : Ok baik. Saya akan perhatikan..

DARWISH!!! ANDA DALAM PERHATIAN!!

No comments: